Ознаки несправності автоматичної коробки

06 Жовтень 2022
32282
5

Автоматична коробка передач – один із найважливіших вузлів у системі автомобіля. Під час експлуатації авто вона піддається великим навантаженням: манера та тривалість їзди, перегрів, перепад температури та інше. Навантаження разом із природним зносом деталей трансмісії, невчасним ТО і недотриманням правил експлуатації призводить до утворення поламання. Кожен автовласник знає, що ремонт коробки АКПП - це дуже витратний захід. Тому, щоб уникнути серйозних ламань або припинити їх розвиток, важливо вчасно визначити ознаки поламання АКПП. Зрозумівши, що вузол несправний, потрібно своєчасне втручання в систему і усунення несправностей, що утворилися. У цій статті ми докладно розповімо, як зрозуміти ознаки поламання варіатора або АКПП, що стає причиною їхнього утворення і як локалізувати поламання.

Ключові ознаки несправності коробки

Зрозуміти, що коробка несправна, зможе навіть автовласник, що починає. Як правило, будь-яке поламання відгукується нетиповою поведінкою АКПП:

  • Пробуксування;
  • Вібрація;
  • Випадання однієї з передач;
  • Відмова перемикання передачі;
  • Неприємний запах, наприклад, горілий;
  • Відмова роботи коробки, що призводить до повного стопу машини;
  • Заїдання перемикання;
  • Зображення поламання за допомогою індикатора на панелі керування.

Не помітити ознаки несправності неможливо. Якщо вона утворилася рано чи пізно, водій обов'язково це відчує. Автомобіль моментально починає поводитися неправильно: від падіння динаміки до повної відмови руху.
Зрозуміти, що АКПП несправна – нескладно. Набагато складніше зрозуміти, звідки утворився ознака, і яка саме деталь несправна.

Основні несправності АКПП

Коробка-автомат складається із численних деталей. Це складна конструкція, яка схильна до виходу з ладу при неправильній роботі навіть самої, здавалося б, незначної її частини. Але ми розберемо основні види і причини несправності АКПП.

Трансмісійна рідина

Олія грає ключову роль роботі АКПП. Трансмісійна рідина (ATF) створює плівку і змащує частини, що труться. Вона є основою роботи гідротрансформатора, що забезпечує зчеплення, передає тиск на фрикціони, викликаючи включення та перемикання передачі. А також відводить тепло, яке створюється фрикціонами під час роботи коробки.
Отже, за якістю та кількістю олії необхідно ретельно стежити. На жаль, не кожен автовласник своєчасно звертається до спеціалізованих майстерень за обслуговуванням, що призводить до поламання. Причиною яких є трансмісійна рідина.

Кондиція ATF

Згодом олія виробляється, втрачаючи свої хіміко-фізичні властивості. Плівка, яку воно створює, стає тоншою, а потім взагалі перестає утворюватися. Внаслідок тертя фрикціонів без мастила утворюється металева стружка, що потрапляє у рідину. Разом з рідиною, що циркулює в системі, стружка потрапляє до інших деталей вузла. Що і призводить до їхньої поламання.
Щоб цього уникнути, необхідно постійно контролювати кондицію олії. Його колір, консистенцію, наявність стружки, запах. Зробити це можна самостійно за допомогою щупа або ж звернутися до майстерні.
Також варто пам'ятати, що заміна олії АКПП повинна проводитись із певною періодичністю. Вона залежить від ряду факторів: вік автомобіля, пробіг, частота експлуатації, манера водіння. Період заміни вказується у технічному мануалі від виробника.

Також варто пам'ятати, що заміна олії АКПП повинна проводитись із певною періодичністю. Вона залежить від ряду факторів: вік автомобіля, пробіг, частота експлуатації, манера водіння. Період заміни вказується у технічному мануалі від виробника.

Низький рівень олії

Для безпомилкової експлуатації автоматичної коробки передач олія має бути у належній кількості. Перевірити його можна за допомогою щупа (на щупі є відповідні позначки). Якщо олії мало, і при цьому не доливаючи його продовжувати експлуатацію авто, це призведе до поламання вузла. Зламання коробки передач видаватиме ознаки у вигляді ковзання, тремтіння, перегріву або повного стопу авто.
Нестачу олії необхідно доповнювати методом її доливання. Також це може свідчити про протікання.

Витік АТФ

Визначити витік легко - це або калюжа під автомобілем на асфальті, або масло в піддоні. З'являється протікання через утворення щілини десь у системі коробки: у місцях з'єднання трубок, лінії електроніки, картер. Найчастіше ця проблема усувається шляхом заміни деталі у місці протікання.
Помітивши протікання, слід негайно усунути її. У протилежному випадку це призведе до проблем, пов'язаних із нестачею АТФ.

Перегрів

У більшості випадків перегрів автоматичної коробки пов'язаний з недоліком масла, його якістю або кондицією. Рідше – з неправильною роботою системи охолодження. Причиною перегріву може бути та підвищена експлуатація автомобіля у певних умовах, через що система охолодження не справляється з основним завданням. У будь-якому випадку перегріте масло призведе до катастрофічних наслідків, оскільки воно взаємодіє з життєво важливими деталями АКПП. Перегрів негативно впливає на кожну з них, гаряча олія здатна перетопити пластик, вивести з ладу деталі. Щоб цього уникнути, необхідно постійно контролювати стан радіатора, а також показники датчика, що контролює температуру в системі коробки передач. Показники понад 100 градусів вважаються критичними, потрібне термінове втручання фахівців.

Гідротрансформатор

ГДТ (бублик) відповідає за зчеплення і плавність перемикання передачі. Він роз'єднує мотор від трансмісії, а потім бере крутний момент, забезпечуючи плавне перемикання передачі. При виході з ладу бублика можна відчути залипання перемикання передачі, її просідання або повне випадання.
На щастя, гідротрансформатор ремонтопридатний та його відновлення обійдеться на рівень дешевше порівняно з іншими важливими деталями АКПП.

Гідроблок

Гідравлічна плита - мізки АКПП. Вона формує рух олії по всій системі, відповідає за перемикання та є найважливішою частиною автоматичної коробки передач. Під час їзди автомобіль гідроблок приймає величезні навантаження. Тому при низькій якості обслуговування, неякісному маслі та неправильній експлуатації авто часто ламається. Як показує практика, поламання плити найчастіше відбуваються з вини автовласника. Наприклад, їзда на холодному маслі чи економія на обслуговуванні неминуче призведе до неполадок. При цьому ремонт гідроблока досить складний та витратний, тому простіше та вигідніше придбати нову деталь.

Зазначимо, що попри сучасні методи та обладнання для діагностики АКПП визначити поламання саме цієї деталі досить складно. Щоб переконатися у несправності гідроблока, необхідно зняти та розібрати АКПП.

Електронний блок керування

Блок управління відповідає за всю електронну частину автоматичної трансмісії. Вихід з ладу ЕБУ може призвести до різних наслідків: від появи помилок у роботі коробки до її блокування та відмови роботи. Причинами утворення несправностей блоку управління можуть бути:

  • Перегрів олії, через що оплавляються пластикові та гумові обплетення, шлейфи;
  • Перепад напруги з виходом електроніки з ладу;
  • Вплив вологи;
  • Механічна дія (наприклад, після ДТП).

Їхати на автомобілі з несправним блоком керування дуже небезпечно. Будь-які прояви поламання у вигляді помилки, що спалахнула на панелі приладів, та інших симптомів стають приводом для термінового візиту в спеціалізоване СТО.
Ремонт блоку керування АКПП починається з діагностики. За допомогою сканера зчитуються коди помилок, а потім розшифровуються. Ремонт може полягати в заміні шлейфів, що легше, або заміні мікросхем - цей варіант складний і дорогий, через те, що потрібно випаювання схем з їх подальшою заміною. Іноді простіше купити новий ЕБУ та уникнути головного болю з його ремонтом.
У будь-якому випадку ремонтні роботи, чи то відновлення чи заміна, повинні проводитися лише досвідченими майстрами в рамках автомайстерні. Економія на даному виді ремонту може призвести до негативних наслідків та більш витратних послуг з ремонту.

Профілактика ламань АКПП

Основних причин утворення несправностей автоматичної коробки всього 2: природне зношування та неправильна експлуатація авто (дуже рідко - виробничий шлюб). Як показує практика, саме через неправильну експлуатацію машини, несвоєчасне ТО, застосування низькоякісного масла та неякісного ремонту АКПП з'являються несправності коробки автомат. Щоб запобігти їх освіті, рекомендується:

  • Своєчасно здійснює технічне обслуговування коробки з повним її оглядом та аналізом;
  • Заливати нове або приватно змінювати масло в залежності від рекомендацій автовиробника, модифікації коробки, стилю та частоти їзди та пробігу. використовувати тільки якісну олію, рекомендовану виробником АКПП, або добрий аналог;
  • При купівлі б/в авто або АКПП обов'язково повністю міняти масло;
  • Контролювати стан радіатора. За необхідності встановити додаткове охолодження;
  • Завжди прогрівати автомобіль перед поїздкою в холодну пору року;
  • Правильно експлуатувати автомобіль, не навантажуючи його. Зокрема не дрифтувати, не розганятися на старті;
  • При необхідності виконання ремонту виробляє його лише у спеціалізованих автомайстернях з ліцензією на роботу та необхідним обладнанням в арсеналі. Уникати гаражних ремонтників та не проводити ремонт АКПП самостійно. Особливо, коли він змішаний зі зняттям коробки та її розбиранням;
  • Проводить діагностику АКПП раз на 6-12 місяців, змінюють розхідники.

Якщо діагностика допомогла встановити, що деталь вийшла з ладу через природний знос, необхідно замінити її. Рекомендується встановлювати оригінальні запчастини або високоякісні аналоги за неможливості купити оригінал.

Діагностика несправності трансмісії

Діагностика автоматичної трансмісії – обов'язковий та дуже важливий етап ремонту та експлуатації автомобіля в цілому. Рекомендується робити її вчасно та систематично, не відкладаючи до моменту, коли утворюється поламання і дасть про себе знати. Якщо діагностика буде проводитися вчасно, вона допоможе застерегти від несправності та уникнути її шляхом заміни будь-якої комплектуючої коробки-автомат.

Якщо несправність вже виявилася, діагностика має проводитися на СТО у кілька етапів:

  1. Спілкування з автовласником та прослуховування симптомів поламання. Найчастіше вдається визначити несправність під час спілкування із власником автомобіля. Показання за яких обставин і коли несправність далася взнаки допомагають майстру понять, у чому причина поламання і як її усунути. Якщо цієї інформації недостатньо, майстер замість господаря машини проводить тест-драйв і слухає симптоми. Таким чином, якщо поламання очевидна, її можна позбутися шляхом заміни масла і розхідників, очищення регулятора і т.п.;
  2. Механічний огляд коробки. Майстер оглядає стан електропроводки, всієї коробки на предмет механічних пошкоджень, якість масла. Вимірюється тиск у коробці, знімаються коди зламання, може бути знятий піддон. Коробка повністю візуально оглядається без її зняття. На цьому етапі діагностики можуть бути встановлені проблеми в електропроводці, олії (сильне забруднення, недолік, надлишок) та інші типи поламань, які не пов'язані з несправностями внутрішніх комплектуючих АКПП;
  3. Повний демонтаж коробки та її розбирання. Таке рекомендується робити в ситуаціях, коли коробка перейшла в аварійний режим, автомобіль повністю зупинився, попередні два види діагностики не дали результату. Коробка знімається і детально розуміється для оцінки стану кожної деталі. Зазвичай демонтуються коробки з великим пробігом (від 200 000 км), при якому деякі деталі зазнають природного зношування і вимагають заміни.

Рекомендації щодо обслуговування та експлуатації коробки автомат

Автоматична коробка передачі досить примхлива і вразлива, але, в порівнянні з механікою, набагато продуманіше і надійніше. Однак, вона вимагає дотримання правил експлуатації, щоб уникнути поламання, які можуть обернутися дорогим ремонтом.
Починати їзду на авто потрібно лише на прогрітій олії. Як мінімум, 2-4 хвилини потрібно прогріти авто, якщо воно тривалий час простояло при температурі -5...-15 градусів за Цельсієм. Якщо температура повітря нижча, прогрів повинен займати не менше 10 хвилин. Не рекомендується різко стартувати (педаль у підлогу), не можна одночасно натискати педалі газу та гальма, а при невеликих стопах (наприклад, на світлофорах) та при їзді з гірки краще перекладати коробку на нейтралку.
Задню передачу слід перемикати при повній зупинці автомобіля, а під час паркування чи їзди в обмеженому просторі швидкість знижувати педаллю гальма. При їзді завжди звертайте увагу на індикатор панелі приладів. Якщо він висвічує помилку, то потрібно терміново звернутися до фахівців для діагностики – це допоможе вчасно запобігти ламання та не дасть їй впливати на інші деталі АКПП, що значно здешевить ремонт.
На кожні 10000-15000 кілометрів пробігу потрібно перевіряти рівень трансмісійної рідини (самостійно за допомогою щупа або звернувшись до майстра СТО), а кожні 40000-60000 приватно змінювати його. Період заміни АТФ залежить від віку авто, моделі АКПП та навантажень на неї. Якщо при перевірці олії його колір дуже темний, присутній запах гару, у рідині спостерігається стружка або інше відпрацьоване сміття, обов'язково слід повністю замінити його, а також промити трансмісію.

Важливо використовувати тільки олію, яку рекомендує виробник. Це не обов'язково має бути певна марка, тому що іноді її складно знайти у наших реаліях (особливо для варіаторів та інших сучасних модифікацій автоматів). Але олія має бути того складу, який вказав виробник АКПП. Якщо використовувати другу робочу рідину або змішувати два різні види, а також застосовувати дешеві аналоги, це може призвести до інтенсивного зношування всіх комплектуючих коробки та необхідності їх подальшої заміни.
Технічне обслуговування та регулярний огляд коробки автоматично спеціалістом стануть гарантією її довгої служби без зламання. Своєчасно проводьте діагностику КПП, стежте за нею і подарує комфорт, безпеку поїздок без неприємних сюрпризів.

Оцінити
Рейтинг: 5/5 (голосів - 1)
Залишити коментар
Будь ласка, оцініть за 5 бальною шкалою