Трансмісійна рідина вважається найважливішим компонентом системи АКПП, є елементом, на основі якого працюють вузли коробки передач. Рівень олії, її якість та стан фільтра безпосередньо впливають на працездатність АКПП. Низький рівень ATF і забитий фільтр неминуче призводять до поламання і, як наслідок, до дорогого ремонту АКПП. Через неякісне масло або його нестачу знижується тиск у гідромагістралях, що, у свою чергу, призводить до:
- підвищення навантаження на масляна помпа;
- згоряння фрикціонів;
- підвищенню робочої температури до критичного стану;
- масляному голодуванню та швидкому виробленню механічних деталей коробки;
- засмічення гідравлічної плити та соленоїдів;
- повітрюванню системи гідравліки.
Усі комплектуючі АКПП взаємопов'язані між собою. Якщо є поломка однієї частини, вона швидко розростається, переходячи в іншу. У результаті АКПП може вийти з ладу і бути неремонтопридатною або її ремонт обійдеться дорожче, ніж монтаж нового агрегату.
Щоб уникнути цього, необхідно контролювати рівень та якість олії, фільтрів та своєчасно змінювати їх.

Чому забивається фільтр і чи можна уникнути цього?
Засмічення фільтра - природний процес, що відбувається у будь-якій системі АКПП незалежно від її типу чи модифікації. У процесі роботи автоматичної коробки її механічні частини труться між собою, виробляючи металеву, пластикову стружку. Вона потрапляє в масло і перебуває в ньому до моменту зустрічі з фільтром. Фільтр пропускає ATF, затримуючи будь-який вид сміття. Таким чином, фільтр поступово засмічується. Швидкість утворення критичного засмічення залежить від частоти експлуатації автомобіля, температури у системі АКПП. Тим не менш, рано чи пізно фільтр заб'ється. І вимагатиме заміни. Якщо ж фільтр не змінювати, тиск сміття зробить свою справу - він проб'є фільтр, після чого сміття потрапить у олію, а далі пошириться по всій системі коробки. Наслідки будуть критичними.
Уникнути засмічення фільтра неможливо, але можна уникнути ламання. Для цього потрібно своєчасно змінювати масло та фільтр, а також реагувати на перші симптоми несправності, відвідавши СТО.
Симптоми забитого фільтра в АКПП
Візуально самостійно оцінити стан фільтра дуже проблематично, оскільки найчастіше для цього потрібно демонтувати і розбирати коробку. Тому варто орієнтуватися на симптоми забитого фільтра:
- під час перемикання передачі немає характерного поштовху, а автомобіль не їде ні назад, ні вперед;
- поштовх при перемиканні відчувається, але є пробуксовка або автомобіль все одно не рухається;
- відчувається залипання перемикання високих передач;
- відчувається пробуксовування муфт під час перемикання передачі.
Зазначимо, що такі симптоми класичні для ламань АКПП і можуть говорити не тільки про засмічений фільтр, а й про наявність інших ламань. Тому при утворенні перших симптомів краще відразу звернутися до спеціалізованого СТО та провести діагностику АКПП з подальшою заміною фільтра.

Як проводиться заміна
Перед заміною фільтра майстер визначає його вигляд. Залежно від виду та віку АКПП, він може бути грубим очищенням з металу або пластику, тонким очищенням з паперу або синтетики, а також йти разом з встановленими магнітами, які затримують металеві частинки. Фільтри поділяються на внутрішні та зовнішні. Внутрішні розташовані в корпусі АКПП і для їх заміни необхідно знімати та розбирати коробку. Зовнішні знаходяться зовні та фільтрують АТФ, що прокачується в систему охолодження.
Після того як визначено вид фільтра, матеріал, з якого він виготовлений, та місце розташування виконується:
- розбирання корпусу АКПП;
- зняття пластин, що закривають фільтр;
- зняття старого фільтра та встановлення нового;
- складання коробки та її встановлення на місце з підключенням усіх трубок та кріплень.
Важливо зауважити, що якщо фільтр виготовлений з паперу чи синтетики, він вважається одноразовим і вимагає обов'язкової заміни на новий. Якщо він металевий і на його поверхні не спостерігається тріщин, дір, то фільтр підлягає очищенню за допомогою спеціальних складів і подальшої установки цього ж фільтра. У будь-якому випадку робота повинна проводитись фахівцями. Ми не рекомендуємо самостійно проводити роботу, щоб уникнути помилок навіть, якщо фільтр розташований зовні АКПП.
Міняти або чистити фільтр потрібно щоразу при заміні олії в АКПП. Без цього заміна просто безглузда, оскільки брудна олія швидко знову заб'є фільтр і буде потрібно повторна заміна фільтра. Також рекомендується змінювати прокладку піддону картера, щоб уникнути порушення герметичності системи.

Який фільтр краще вибрати для заміни?
Безумовно, найкращий варіант для встановлення фільтра – це оригінальний. Але вони досить дорогі і при цьому не завжди можна знайти його на магазинах. Тому при виборі фільтра орієнтуйтеся на співвідношення ціни та якості. Не варто економити на цьому елементі, оскільки низька ціна може свідчити про низьку якість. В результаті вам доведеться повторно звертатися в СТО через швидке вироблення фільтруючого елемента.
Якщо ви не знаєте, який фільтр краще купити, зверніться до майстра СТО за консультацією. Вам допоможуть у виборі, орієнтуючись на вигляд коробки та рекомендації її виробника.
Симптоми низького рівня олії в АКПП
Нестача олії в АКПП – дуже часта проблема. Утворюється через витік АТФ через радіатор чи вироблені гумові ущільнювачі, що пішли тріщинами.
Визначити рівень олії можна самостійно за допомогою щупа, що йде в комплекті. Для цього потрібно вставити щуп на 5 секунд і перевірити рівень та колір олії, поклавши його на чисту білу тканину або папір. На щупі є позначки, якими визначаються потрібні відомості. Зауважимо, що перевірка олії має проводитися тільки на гарячу.
Однак не завжди комплектація АКПП дозволяє самостійно перевіряти олію. Якщо вже є критична нестача, про це скажуть наступні симптоми нестачі масла в АКПП:
- зниження тиску масла, про який скаже чек, що загорівся, на панелі приладів;
- під час роботи коробки утворюються ривки, удари чи стуки;
- помітно знижується динаміка автомобіля, час набору швидкості зростає;
- підвищується середньостатистична робоча температура олії;
- під дном автомобіля після простою є сліди масляної протікання.
Нестача олії неминуче призведе до олійного голодування. Результат - прискорене вироблення компонентів коробки через відсутність мастила. Металеві компоненти будуть посилено тертися один про одного, що призведе до виходу з ладу АКПП. Тому ми рекомендуємо постійно контролювати рівень та якість олії.
Якщо є можливість самостійно перевіряти рівень олії, робіть це не рідше ніж 1 раз на 6 місяців залежно від частоти експлуатації автомобіля. Міняти олію рекомендується кожні 40-60 тисяч кілометрів пробігу. Якщо ознаки низького рівня масла АКПП проявили себе раніше, важливо відразу звернутися до фахівців.

Чи потрібно обслуговувати АКПП, що не обслуговуються?
Різниця між АКПП, що обслуговуються і необслуговуються, полягає тільки в періодичності проходження ТО. Тому всі види коробки вимагають заміни олії. Відрізняється лише періодичність. Якщо в системі використовується мінеральна олія, заміна повинна проводитись кожні 30 тисяч кілометрів пробігу. Напівсинтетичні олії змінюються раз на 40-60 тисяч кілометрів пробігу, а синтетичні - разів на 90 тисяч кілометрів.
У нових АКПП виробник вказує, що олія залита на весь термін експлуатації. Зазначимо, що під терміном експлуатації мається на увазі не більше 5 років. Але навіть у цьому періоді може знадобитися заміна олії через недотримання правил експлуатації водієм.
Заміна олії та фільтра, як основа правильної роботи АКПП
Уникнути засмічення фільтра та олії неможливо, тому дуже важливо своєчасно реагувати на симптоми чи пробіг автомобіля. Низький рівень олії в АКПП, симптоми забитого фільтра говорять про терміновість звернення до СТО. Не нехтуйте цим, інакше серйозніші поломки, до яких веде масляне голодування і забитий фільтр, не забаряться.
Ми рекомендуємо постійно контролювати рівень масла та його якість, раз на 6-12 місяців проходити профілактичну діагностику та змінювати фільтр та трансмісійну олію щоразу, коли це необхідно.
