МКПП, АКПП, варіатор чи робот. Що вибрати? Що краще?

06 Жовтень 2022
13753
5

Для тих, хто планує придбати автомобіль, стоїть нелегке завдання. Величезний вибір марок і моделей у різних цінових категоріях збивають з пантелику. Особливо, якщо майбутній автовласник не розуміється на техніці. Вибір авто залежить від бюджету та уподобань. Але основним критерієм вибору найчастіше стає вид коробки. Сьогодні випускаються автомобілі з різними видами коробок на борту. Кожна з них має свої плюси та мінуси, особливості експлуатації, вартість обслуговування. Що ж вибрати? Про це наша стаття.

Види коробок перемикання передач

Для початку уточнимо - вибирати автомобіль тільки за видом коробки передач не потрібно. Як мінімум, тому що у кожного водія свої переваги та своя думка. Також зазначимо, що кожен виробник за свою історію випуску автомобілів мав "промахи", випускаючи коробку перемикання передач з похибками та недоробками. Не йдеться про китайські автомобілі. Такі марки автомобілів, як Toyota, Mitsubishi, Volkswagen були помічені з явними недоробками.

Тому вибір коробки має бути заснований на раціональності. Необхідно заздалегідь зібрати необхідну інформацію про конкретну модель і тип коробки. Наприклад, які найчастіші поламання саме цієї коробки, чи проблеми прямо із заводу, які можуть бути дефекти та чи є слабкі місця. Такий детальний збір інформації допоможе вибрати найоптимальний варіант для себе на основі досвіду водіння та інших суб'єктивних думок.

Також не варто забувати, що зараз, коли між автоконцернами відбувається серйозна конкуренція, кожен намагається перетягнути ковдру на себе. Так, наприклад, концерн VAG, який випускає автомобілі марок Audi, Volkswagen та Шкода, почали встановлювати свій вигляд коробки під назвою DSG. За фактом, ДСГ - це звичайний робот із двома зчепленнями. Але нова назва виділяє виробника і вводить покупця в збентеження. Однак така коробка має свої певні переваги та особливості. Вона складається із двох вузлів. Один з них відповідає за 1,3 та 5 передач, а другий за 2, 4 та 6. Управління повністю автоматичне, його додає якісна електрика та електроніка. Тому водієві нічого робити не треба. У той момент, коли коробка переходить на 2 передачу, наступний її крок - автоматичний перехід на 3. Вона знаходиться в режимі очікування і самостійно перемикає передачу з 2 на 3. І робить це за мілісекунди. Водій навіть не помічає цього. Розгін при цьому максимально плавний та приємний. Немає поштовхів, ривків. Цей вид коробки – ідеальний для тих, хто любить маневрену, швидкісну їзду.

Є ще один вид коробок під назвою Powershift. Їх встановлюють у автомобілі марок Ford. КП Powershift за принципом роботи дуже схоже на DSG. Відмінність лише в програмній частині та налаштуваннях. Схожість двох видів коробок полягає не тільки в принципі роботи, а й компонентів. Їх кількість і види практично однакові, але випускаються різними виробниками.

У сухому ж залишки всі коробки перемикання передач, що існують на цей час, можна розділити на 4 види:

  • МКПП – механічна коробка перемикання передач;
  • АКПП – автоматична коробка передач;
  • Роботизована коробка;
  • Варіаторна коробка або варіатор, CVT.

Кожен вид має особливості та своїх шанувальників. Хтось стверджує, що АКПП - єдиний можливий найкращий варіант. Комусь до вподоби варіатор. Про кожний вид КП поговоримо далі.

Механіка (МКПП)

У всьому світі левова частка продажу автомобілів припадає саме на механіку. У деяких країнах більшість авто випускається лише на механіці. У країнах СНД, де представлений широкий ряд машин із різними видами КП, частина автолюбителів схиляються саме до МКПП.

Напевно, це пов'язано з тим, що даний вид коробки є найдешевшим. У кожного автомобіліста перша машина була на МКПП, на ньому здавали на права. Тому багато хто переконаний, що механіка вічна, вона неубивна та дешева в обслуговуванні. Почасти це правда. Але лише частково.

А вся річ у тому, що існує величезний ряд механічних коробок передач, у яких недоліків більше, ніж навіть у ненадійних автоматах. Тому при виборі МКПП слід орієнтуватися на виробника, його репутацію. Але навіть при цьому завжди є можливість купити автомобіль з ненадійною МКП.

Плюси та мінуси механіки

Для об'єктивного порівняння всіх існуючих видом КП, необхідно порівняти плюси та мінуси кожної.

До переваг механіки належить:

  • Ресурс механіки набагато вищий, ніж в інших видів коробок. Тому за бажання купити уживаний автомобіль віком від 5 років, краще вибирати саме на механіці;
  • Ремонт та обслуговування МКПП обходиться дійсно недорого;
  • Якщо в дорозі станеться поломка коробки, автомобіль продовжуватиме їхати. Так, це супроводжуватиметься стукотом та скреготом, але навіть за таких обставин можна спокійно доїхати до СТО самостійно без виклику евакуатора;
  • Як правило, обслуговування МКП полягає лише у своєчасній заміні олії. За дотримання цього найпростішого правила коробка може прослужити до 20 років без суттєвого ремонту. Заміна олії повинна проводитися не рідше за 60 000 км пробігу.

Мінуси полягають лише в обмеженні комфорту водіння. Водій змушений постійно тримати руку на куліс перемикання передачі, контролювати педаль зчеплення. Особливо це складно даватиметься новачкам, а також в умовах постійного трафіку та безлічі світлофорів. При неправильному перемиканні та недотриманні правил експлуатації механіки можна спалити зчеплення, знайти проблеми з мотором та самою коробкою. У цьому плані механіка набагато поступається автомату.

Підсумок: механіку можна назвати надійною при грамотному виборі моделі коробки, але рівень комфорту водіння набагато нижчий порівняно з іншими коробками.

Автоматична коробка передач

Саме з автоматом порівнюють механіку під час вибору коробки. Однозначно сказати складно: потрібно порівняти плюси та мінуси обох коробок, вибравши оптимальний варіант для себе.

Класична модель автоматичної коробки працює на основі гідротрансформатора. Він вважається головною деталлю у вузлі. З його допомогою відбувається перемикання планетарних передач, а також заміняє зчеплення, завдяки чому перемикання передачі відбувається автоматично. Водієві не потрібно постійно контролювати перемикання швидкості, як того вимагає МКПП.

Автомат досить складний вузол із технічної точки зору. Велику роль його роботі грає автоматика, яка контролює більшість процесів. Однак багато сучасних АКПП не поступаються ресурсом МКПП, а також вимагають мінімального технического обслуживания

До того ж коробка-автомат має низку істотних переваг, які стають перевагою при виборі виду КП.

До плюсів належить:

  • Ресурс коробки. Те, що коробка здатна проїхати трохи більше 100 000 км пробігу і зламатися – міф. Сучасні коробки-автомати за умови правильного обслуговування здатні проїхати понад 500 000 км. Одне "але": потрібно приділити увагу якості розхідників та олії. Це важливо. Про інші міфи щодо АКПП можна почитати тут;
  • Комфорт водіння. Очевидна перевага автомата над механікою. Передача перемикається автоматично, водієві не потрібно брати участь у процесі. Не треба чіпати зчеплення (педаль конструктивно відсутня), турбується про швидкість, дозувати бензин, щоб уникнути того, що авто заглухне. Все це приносить задоволення водіння;
  • Ремонтопридатність. В АКПП можна відремонтувати кожний компонент. У крайньому випадку замінить його новим або уживаним для економії;
  • Споживання палива. Є моделі автомобілів з автоматом на борту, які споживають трохи більше 4-6 літрів на сотню. Це дуже добрий показник у наших реаліях за вартістю бензину.

З мінусів можна виділити лише вартість ремонту. Ремонт АКПП обійдеться дорожче, ніж ремонт механіки, але дешевше, ніж ремонт варіатора чи робота. Також ремонт потребує професіоналізму. Інакше проблеми з коробкою та дорогий ремонт неминучий.

Варіаторна коробка (CVT)

Багато хто, хто вперше стикається з проблемою вибору виду коробки, не знає, що таке варіатор. CVT – це безступінчаста коробка. Є найзручнішим з погляду керованості вузлом. Докладно про варіатор ми вже писали у цій статті.

Якщо коротко, то варіатор працює за допомогою приводного ремня, що пересувається по двох різноспрямованих конусах. Така конструкція виключила необхідність піднімати передачу вручну. Їх тут навіть нема. Варіаторна коробка зчитує та оцінює електронікою багато факторів та приймає зону оптимального положення ременя самостійно. В результаті момент, що крутить, передається на колеса транспортного засобу.

На сьогодні лише невелика частина автомобілів випускається з варіатором. Але за прогнозами експертів, у майбутньому варіаторна коробка здобуде величезний успіх за рахунок своїх переваг:

  • Дуже плавний набір швидкості, відмінна динаміка та гарний розгін. Водій відчуває максимальний комфорт водіння. Автомобіль починає рух без ривків та відчутних поштовхів, що типово для механіки та класичної АКПП. Час набору швидкості залежить від потужності двигуна. На спортивних моделях варіатор може демонструвати неймовірну динаміку;
  • Дуже малі витрати бензину. Варіаторна коробка стане ідеальним варіантом для тих, хто хоче заощаджувати на паливі;
  • Проста експлуатація. Навіть новачкові буде зрозуміло керування авто з варіатором на борту. Ті, хто все життя відкатали на механіці просто освоїть CVT. Працює коробка-варіатор зрозуміло та просто.

Але варто зазначити і мінуси коробки варіатора. Вони є і досить суттєві:

  • Термін служби варіатора дуже поступається АКПП і, тим більше, механіці. Він становить, середньому, не більше 150 тисяч кілометрів пробігу. Коробка дуже чутлива до навантажень. Вона не призначена для спортивної їзди, дрифтування. Це "міський" варіант. В іншому випадку ремінь рветься і їхати далі вже неможливо. Експлуатувати автомобіль з пробігом понад 100 тис км. не треба - ремонт варіатора неминучий;
  • Ремонт варіатора дуже дороге задоволення. Найчастіше рветься ремінь, що не підлягає ремонту. Його треба змінити. А ось дорогий. Крім того, у Києві дуже мало СТО, які займаються професійним ремонтом. У столиці досить складно знайти спеціаліста, який займається ремонтом цього типу коробок. Тому рідко хто зможе гарантувати високу якість послуг. На відміну від нас.

Роботизована коробка передач

Робот чи автомат? Це питання актуальне для автомобілів, які обирають між двома варіантами КП. Роботизована коробка вважається "свіжим диханням" у галузі виробництва та випуску коробок перемикання передач. Так як вона є оптимальним поєднанням автомата та МКПП та взяла на себе всі переваги обох модифікацій.

За фактом робот – це МКПП, доповнена електронним мозком. Якщо вибирати між автоматом чи роботом, то експерти твердо вкажуть на другий, оскільки він має широкі можливості різних налаштувань. Саме тому багато автоконцернів випускають нові моделі з роботизованою коробкою на борту.

Переваги:

  • Найекономічніша витрата палива в порівнянні з усіма видами коробок. Це не гучні рекламні гасла, а факт. Робот показує економію у витраті бензину на 10-15% менше, ніж механіка. Це справді дуже хороші показники;
  • Чудова динаміка. РКПП дуже чуйна і відразу реагує на тапку в підлогу. Швидкий розгін та плавна динаміка – ідеальне поєднання для автовласника;
  • Дуже лояльне ставлення до двигуна. Навіть якщо є навмисне бажання нашкодити двигуну, зробити це буде дуже проблематично. Тонкі налаштування роботи допомагають дбайливо ставитися до двигуна, зберігаючи його цілим і неушкодженим;
  • Дешева конструкція. Виробництво робота обходиться швидше та дешевше, ніж інші види КП. При цьому РКПП є найекологічнішою модифікацією.

І все б добре, якби не гостре питання із вартістю обслуговування та надійністю коробки. Тут величезна прогалина. Роботизована коробка дуже дорога в обслуговуванні за рахунок великих електронних налаштувань, над якими працюють програмісти. Якщо виникне якийсь збій в електроніці, виправити проблему буде дуже складно. І знову через обмежені можливості майстрів, які звикли до механіки та АКПП. Робот вважається менш надійним порівняно з варіатором.

То яку коробку перемикання передач вибрати?

Однозначно висунути кандидата на здобуття премії "найкраща коробка" ми не можемо. Тому що кожен автолюбитель має свої критерії вибору. Якщо важлива практичність і надійність, тривалий термін експлуатації, то механіці немає рівних. Якщо ж питання у комфорті – вибирайте автоматичну коробку передач на основі гідротрансформатора. На сьогоднішній день варіатори плавно входять до ладу, стаючи серйозними конкурентами механіки та автомату. Вони дарують неймовірну динаміку, плавність та задоволення від їзди. Але і до цього дня виробники не можуть збільшити термін експлуатації коробки. Роботизована коробка забезпечує максимальний комфорт їзди, вона дійсно розумна та адаптована до будь-яких умов. Але при цьому залишається найненадійнішою.

У статті ми навели плюси та мінуси кожного варіанту. Оцініть їх і зробіть свій вибір, що найбільш підходить для вас.

Оцінити
Рейтинг: 5/5 (голосів - 6)
Залишити коментар
Будь ласка, оцініть за 5 бальною шкалою