Як проводиться діагностика АКПП за всіма правилами?

06 Жовтень 2022
13646
5

Сучасні автоматичні коробки - дуже "розумний" і надійний механізм. Автовласники знають: керувати та володіти автомобілем з АКПП на борту – одне задоволення. Вузол не потребує регулювань та налаштувань. Достатньо лише своєчасно проходити технічне обслуговування, міняти масло на якісне і вже можна очікувати від коробки тривалий термін експлуатації. Але таке можливе лише в ідеальних умовах при дотриманні всіх вимог експлуатації, своєчасному обслуговуванні та їзді рівною та якісною дорогою. Але у реаліях таке зустріти можна рідко. На жаль, сукупність негативних факторів призводить до передчасного зношування деталей і потрібен ремонт. Як профілактика або економія на ремонтних роботах рекомендується зробити діагностику АКПП. Це один із найважливіших етапів ремонта варіатора або коробки автомат. Про цю процедуру поговоримо детально у цій статті.

Як працює АКПП

Щоб розуміти принцип та необхідність проведення діагностичних робіт, бажано знати, як працює АКПП. Умовно весь агрегат можна поділити на три частини: механіка, гідравліка та електронна. За допомогою гідравліки момент, що крутить, передається до механічної частини, яка відповідає за перемикання передачі. Електроніка - це мозок трансмісії, вона перемикає режими та дає зворотний зв'язок усім автомобільним системам та автовласнику.

Основна мета АКПП - перетворення потужності і крутного моменту двигуна. Ключовий вузол у трансмісії – гідротрансформатор (або, як його ще часто називають, бублик). Бублік створює зчеплення, орієнтуючись на навантаження та частоту обертання коліс, але при цьому не вимагає активної дії з водієм. Механічно гідротрансформатор є парою лопатевих агрегатів - відцентрову турбіну і відцентровий насос, а між ними розташований напрямний апарат-реактор.

Також до механічної частини АКПП входить планетарний ряд, який змінює передатне відношення у вузлі при перемиканні передачі; гальмівна стрічка та пристрій керування. В останню входить гідроблок (клапанна плита), що складається з великої системи каналів, маслозбірника, клапанів, плунжерів. Їх основне завдання - контроль керування, перетворення навантаження мотора, сили натискання на педаль газу та швидкості руху ТС у гідравлічні сигнали. Ці сигнали надалі змінюють величину передавальних чисел.

Знаючи, як працює коробка, деякі профілактичні роботи можна робити самостійно, уникаючи витрат на обслуговування в СТО. Але все залежить від виду поламання. І тут виходить досить непросто, оскільки ламань АКПП багато, які симптоми дуже схожі.

Коли потрібна діагностика коробки-автомат
Логічно, якщо є проблема з коробкою, то водій це зрозуміє – з'являться проблеми з перемиканням передач:

  • пробуксування автомобіля;
  • відсутність задньої, 3 та 4 передачі;
  • при перемиканні передачі відчутний потужний поштовх, автомобіль при цьому не їде;
  • включається лише 3 передача;
  • повна відмова задньої передачі;
  • при перемиканні з режиму P на режим N відчувається потужний поштовх;
  • мимовільне перемикання передачі на високій швидкості.

Також поломки можуть виявлятися повним стопом машини або чеком на панелі приладів. Симптомом несправностей стануть нехарактерні шуми, поштовхи, скрегіт, запах гару та відчутна вібрація в момент старту чи їзди. У всіх цих ситуаціях потрібна діагностика.

Несправності автоматичної коробки

Складність проведення діагностики полягає в тому, що той самий симптом може говорити про різні поламання. Іноді для визначення несправності досить візуально оглянути трансмісію, а іноді - повністю її розібрати. При цьому симптом буде однаковим.

Попри технічну складність АКПП, виділяють основні і найчастіше зустрічаються ламання. Умовно їх можна поділити на 2 види:

  1. Поламання електронної частини
  2. Несправності гідравлічної та механічної частини.

Поломки в електроніці

Найчастіше в електронній частині виникають такі несправності:

  • Вихід із ладу ЕБУ (електронний блок управління).
  • Вихід з ладу датчиків, які відповідають за контроль керування системи АКПП та двигуна.
  • Пошкодження електропроводки.
  • Вихід із ладу виконавчих елементів.

Велика перевага автомата полягає в тому, що при утворенні ламань в електронній частині, це вузол визначає і ставить системи в аварійний режим. Насамперед про це дізнається автовласник завдяки оповіщенню. По-друге, коробка автоматично запускає спеціальні експлуатаційні системи, які допомагають вузлу й надалі виконувати свої функції. При цьому робота коробки лише часткова (найчастіше, АКПП переходить тільки на 3 передачу), але цього достатньо, щоб автомобіль міг самостійно доїхати до станції технічного обслуговування.

Ламання механіки та гідравліки

Так як на механічну та гідравлічну частини АКПП виробляються великі навантаження, вийти з ладу може будь-який компонент. Але часто виходять з ладу такі вузли:

  • Шестерні та вали.
  • Гальмівна стрічка та диски муфт.
  • Гідротрансформатор та його блокувальна муфта.
  • Гідравлічний блок.
  • Фрикційні елементи, наслідком яких стає засмічення масляних клапанів.
  • Масляний насос.

Найчастіше одна поломка веде до іншої, якщо її вчасно виключить. Принцип роботи АКПП схожий на снігову кулю, так як у трансмісії все пов'язано між собою. Наприклад, якщо спостерігається зношування фрикційних дисків, вони поступово засмічують олію. Олія, циркулюючи гідроблоком, залишає на ньому сліди зносу фрикційних дисків, що призводить до виходу з ладу плити. Далі спостерігається критичний перегрів АКПП та її повний вихід із ладу. Тому дуже важливо своєчасно робити діагностику та усувати поломки ще на перших етапах.

Причини ламання АКПП

Як не дивно, причин поламання автоматичної трансмісії передач небагато:

  • природне зношування механічних компонентів;
  • використання неякісної або невідповідної олії;
  • використання запасних деталей низької якості;
  • нерегулярне чи несвоєчасне обслуговування коробки;
  • неякісний ремонт;
  • екстремальний чи невідповідний рекомендаціям виробника – стиль водіння.

Про те, що виникла несправність, водій зрозуміє через вібрацію, що утворилася, сторонніх звуків, запаху гару, зниження динаміки, підвищення оборотів, підвищення витрати палива. При появі симптомів дуже важливо не затягувати і одразу звернутися до СТО для проведення діагностики, визначення несправності та виконання ремонтних робіт.

Етапи діагностики АКПП

Ви вперше вирушаєте до СТО для проведення діагностики коробки-автомат. Чого чекати? У нашій СТО процедура проходить за етапами:

  • Прийом автомобіля. Відбуваємося прийом транспортного засобу майстру з визначенням зобов'язань щодо його безпеки. Складається акт передачі автомобіля у 3 примірниках по одному для водія, власника авто та станції техобслуговування.
  • Первинний огляд, діагностика, що входить. Майстер візуально оцінює коробку на наявність механічних пошкоджень, масляних потік.
  • Тест Драйв. Цей етап необов'язковий, виконується лише за необхідності виявлення симптомів поломки коробки різних режимах.
  • Комп'ютерна діагностика. За допомогою сканера зчитуються та розшифровуються коди помилок, які генерує електронний блок.
  • Аналіз олії у його кількість, загальний стан.
  • Зняття піддону для оцінки електропроводки, наявності патьоків. Виконується тільки з автомобілями з пробігами понад 150 000 км або за гострої потреби.
  • Дефектування. Виконується лише за потреби, якщо поломка знаходиться всередині системи. Часто авто з пробігом понад 200 000 км.
  • Визначення поломки, підбір виду ремонту та узгодження вартості, строків.
  • Проведення ремонту.

Як проводиться поглиблена діагностика коробки-автомат.

При явній поломці, коли симптоми вже проявилися, проводимо глибоку діагностику. Вона включає ряд робіт.

Перевірка трансмісійної рідини

Якщо при первинній діагностиці на піддоні були помічені патьоки, то перевіряємо кількість олії. Робота виконується через заливну пробку у піддоні коробки під час заведеного двигуна. Якщо масло виливається, значить, воно надміру і необхідно знизити його кількість.

Далі перевіряємо якість олії. Для цього воно частково зливається або перевіряється щупом. Майстер оглядає рідину на наявність домішок та їх кількість, колір та консистенцію олії. ATF має бути жовтого або червоного кольору, але, залежно від його виду, допустимі темніші відтінки. Якщо є білі розлучення, піна, продукти відпрацювання, є запах гару – рекомендуємо повну заміну олії.

Аналіз відкладень у піддоні трансмісії

Під час діагностики знімаємо піддон та перевіряємо кількість відкладень. Якщо є знос будь-яких механічних компонентів, у піддоні накопичуватимуться продукти цього процесу. При цьому вид відкладень свідчить про локацію поламання. Якщо спостерігається велика сталева стружка, то, швидше за все, ламання у гідротрансформаторі, супортах, валах АКПП або помпі. Якщо бронзова чи мідна – у підшипниках ковзання, алюмінієві уламки чи пудра – у кошику зчеплення, желеподібна маса – у фрикціонах.

Перевірка тиску

Автоматична коробка передач передбачає спеціальні діагностичні пробки, до яких можна підключити манометр (прилад для перевірки тиску) і вимірювати лінійний тиск у гідравліці під час АКПП.

Тест "СТОП-СТАРТ"

Такий тест проводимо не завжди, він необхідний визначення пробуксовок в трансмісії. Він передбачає утримання педалі гальма та одночасного різкого натискання педалі газу. Такий тест повинен виконувати лише досвідчений фахівець. Оскільки у його ході відбувається критичне навантаження на коробку. При допуску найменшої помилки є можливість серйозної поламання АКПП. Тому не ризикуйте, звертайтеся за подібним тестом лише до професійного СТО.

Аналіз періоду до завантаження автомата

Цей аналіз виконуємо розуміння швидкості набору тиску контурами гидроблока. Майстер поперемінно включає режими 'P -> D', 'D -> N -> R', '1 -> 2', '2 -> 3', '3 -> 4' ”, підключається спортивний режим, зимовий, обмеження включення завищених швидкостей. Якщо коробка відгукнулася характерним легким поштовхом у періоді від 0,5 до 1,2 с, значить, про поломку не йдеться. Якщо ж період триваліший, то можна говорити про проблеми з гідроблоком.

Поглиблена діагностика доцільна при виконанні дефектування АКПП, а її вартість визначається складністю робіт та масштабом ушкоджень.

Комп'ютерна діагностика коробки-автомат

Комп'ютерна діагностика здійснюється за допомогою спеціальних дилерських сканерів, призначених для конкретних марок автомобілів. На такому устаткуванні є допуски параметрів датчиків, встановлених на АКПП. З їхньою допомогою в даний час можна знайти поломку.

Багато СТО працюють з більшістю марок автомобілів, тому найчастіше використовують мультимарочне обладнання. Воно універсальне, але дороге. Тому діагностика АКПП у рамках СТО обійдеться набагато дешевше.

Чи можна зробити комп'ютерну діагностику АКПП самостійно?

Кожен майстер СТО розуміє – більшість автовласників хочуть заощадити на діагностиці та ремонті свого автомобіля. Але якщо ви турбуєтеся про стан транспорту, вашу безпеку та безпеку пасажирів, і вам важливий результат, то краще не ризикувати, а звернутися до фахівців.

Так, ви можете скористатися кабелем, підключити його до OBD II роз'єму, самостійно розшифрувати коди помилок. Можливо, якимось способом ви зможете в кустарних умовах зняти піддон і переглянути стан дротів. Але ви повинні розуміти, що жодна ваша зусилля і робота не дає 100% гарантії правильного висновку. Щоб правильно знайти поламання, необхідно досконально знати, як працює АКПП, які технічні нюанси саме у моделі коробки, яка встановлена саме у вашій моделі автомобіля. Тут є дуже тонка грань, і якщо буде допущена помилка, то складного та дорогого ремонту не уникнути.

Якщо йдеться про економію, то пам'ятайте - вартість професійної діагностики ніколи не перевищить вартість подальшого ремонту, якщо при самостійному проведенні діагностики було допущено помилку. Набагато вигідніше спочатку звернутися до фахівців, точно встановити несправність та підібрати правильний, раціональний вид ремонту, ніж надалі пожинати плоди своєї економії.

Перевірка АКПП під час руху авто

Тестування автоматичної коробки можна проводити під час руху. Це один із видів діагностики для визначення симптомів поломки та її подальшого пошуку. Цей вид діагностики дозволяє визначити роботу АКПП під різними навантаженнями.

При діагностиці насамперед спостерігається якість перемикання передач. Якщо коробка холодна, допускаються невеликі поштовхи при слабкому натисканні на педаль газу. Такі поштовхи повинні виключатися, якщо коробка раніше була прогріта.

Якщо при розгоні або гальмуванні відчуваються забиті місця, ривки, прослизають передачі, відчуваються затримки в перемиканні, пробуксовка коробки, шуми і вібрації, можна говорити про стовідсоткову поломку.

Також можна провести ще один тест. При заїзді на гірку зупинить авто та відпустить педаль гальма. Якщо авто покотилося назад – є неполадка. У будь-якому випадку потрібна подальша докладніша діагностика і наступний за нею ремонт.

Рекомендації та поради

Діагностика коробки передач необхідна в будь-якому випадку: будь то покупка автомобіля, профілактика або утворення поламання. Чим точніше і якісніше буде проведено діагностику, тим нижче будуть витрати на ремонт надалі. Точна діагностика руками професіонала допоможе з максимальною точністю встановити несправність та працювати тільки з нею. При цьому дуже важливо діагностувати коробку у різних режимах.

В цілому, діагностику АКПП можна проводити і самостійно. Однак, враховуючи невисоку вартість послуги, самостійна діагностика займе багато часу та сил. І при цьому не дасть 100% гарантію точного результату, так як у будь-якому випадку вироблятиметься в кустарних умовах і недостатньо компетентною людиною.

В ідеалі, діагностичні роботи і, тим більше ремонт АКПП повинен проводитися кваліфікованим майстром у приміщенні, призначеному для таких робіт. Тільки в такому випадку очікується повноцінний результат від діагностики.

Оцінити
Рейтинг: 5/5 (голосів - 3)
Залишити коментар
Будь ласка, оцініть за 5 бальною шкалою